Asociatia de proprietari se presupune ca este de mare ajutor locatarilor unor blocuri. Aceasta este o forma juridica de organizare pentru a reprezenta interesul comun al proprietarilor, dupa cum spune legea. Are un caracter non-profit, ceea ce inseamna ca sumele obtinute ca venit au ca scop reparatiile comune, planuri de dezvoltare, investitii, dupa cum se hotaraste in adunarea generala a membrilor si a proprietarilor.

Putini stiu ca acolo unde numarul de proprietari este mai mic de 20 asociatia se va constitui pe grupe (scari) cu minim 3 proprietari.

Avantajele de infiintare ale unei asociatii de proprietari

O astfel de asociatie este de fapt o obligatie a proprietarilor. Vine la pachet cu o serie de avantaje, iar acestea se refera la:

  • Scutire de plata la TVA pentru activitati pe care le desfasoara asociatia.
  • Scutire de impozit pe venit.
  • Calitate de persoana juridica.
  • Scutire de plata judiciara de timbru.
  • Posibilitate de a negocia contractele de furnizare a serviciilor publice.
  • Sistem propriu de penalizari.
  • Posibilitate de a initia afaceri comune cu proprietarii, chiar si de a obtine in numele asociatiei fonduri nerambursabile.
  • Contorizari de consum apa, gaze etc.
  • Posibilitatea de a concesiona sau inchiria spatiile comune.

Reguli noi

De anul trecut a intrat in vigoare o noua lege ce vizeaza activitatea unei asociatii de proprietari. Printre altele se reglementeaza si modul prin care se poate efectua plata catre aceasta, respectiv direct intr-un cont. Iata ce este de retinut ca noutate:

  • In ceea ce priveste munca prestata de administratorii de bloc, acestia pot munci si pe baza de contract de prestari servicii.
  • Administratorul de bloc isi pierde functia daca nu este calificat, fiind necesar un certificat de calificare profesionala.
  • Se impune semnarea unei polite de asigurare pentru raspundere civila profesionala. In caz contrar se aplica amenzi.
  • Se impune existenta unui cont bancar pe care toata lumea sa il poata folosi, chiar si pentru plata lunara de intretinere. Mai mult decat atat, se impune ca toate veniturile sa fie trecute prin acest cont unic.
  • Legea permite ca pe langa asociatia de proprietari sa fie posibila infiintarea unei asociatii pentru chiriasi, cu scopul de a reprezenta interesele acestora fata de proprietari.
  • Se considera incompatibilitate daca presedintele asociatiei de proprietari este si cenzor in aceeasi asociatie.

Pentru ca am ajuns si la acest capitol, merita amintit ce este permis din punct de vedere al cumularii de functii. Aparte de mentiunea deja facuta, trebuie spus ca noua lege mentioneaza ca din comitetul executiv nu poate face parte administratorul sau rudele sale. Se aplica chiar daca acestea din urma sunt proprietari in blocul parte dintr-o asociatie.

Cel care este presedinte de asociatie, care este de asemenea si membru executiv, nu poate fi membru in comisia de cenzori, nu doar cenzor. De asemenea, un proprietar nu are drept de a fi membru din comitetul executiv daca este si administrator, un reprezentant al acestuia, cenzori sau rude/descendenti ai administratorului.

Pentru situatiile in care asociatia cuprinde un maximum de 10 apartamente este posibila optiunea ca presedintele de asociatie sa fie si administrator. Pentru ca acest lucru sa se intample, este nevoie de o hotarare a adunarii generale.

Este dreptul fiecarui proprietar de a face parte dintr-o asociatie. In legatura cu aceasta exista se pare numeroase abuzuri sau situatii necunoscute care ii pun in dificultate pe proprietari. Acestia trebuie sa stie ca asociatia lucreaza in beneficiul lor. Pentru ca asociatia sa fie conforma cu legea in vigoare si pentru o activitate lipsita de probleme recomandam consultanta juridica.

In lista noastra de servicii se regaseste si infiintarea de ONG, partide, asociatii sau fundatii. Va asteptam in cadrul paginii sfaturilegale.ro cu sfaturi si indrumari.

Call Now Button